Černobílé laserové tiskárny byly na výrobních linkách nahrazeny levnými inkoustovými, se kterými musíte tisknout a pravidelně je plnit předraženým originálním inkoustem. Jinak zaschnou. Prakticky se přestalo tisknout a s nástupem digitalizace a internetu bude trend netisknutí dále pokračovat.
Přimět zákazníka, aby utratil peníze za počítače a tiskárny, které nepotřebuje, bude stále těžší. Ve snaze ušetřit, udržet ztenčující se marži co nejdéle a na poslední chvíli vydělat, jsou výrobci stále agresivnější a kontaktují přímo koncové zákazníky. Využívají k tomu procedury tzv. registrace. Obchod se přesouvá na internet a servis se mění na balící a zasilatelskou službu.
Sledujeme boj o přežití velkých výrobců a vznik nových monopolů. Techniku plíživě nahrazuje v obchodu nová komodita - informace. Kdo má více informací, má větší vliv a potenciál vydělat cílenou reklamou. Internet a informace se staly i mocnou zbraní.
Bylo by zajímavé úvahy o dalším vývoji trhu s IT rozvíjet. Nejen z pohledu budoucnosti prodejců a servisních organizací, jimž rychle mizí zákazníci, ale hlavně z pohledu nás lidí z ulice. Co vše o nás už vědí? Jak informace využívají? Co se stane, až se prodeje techniky zastaví? Zdaní se internet?
Problém se týká každého, kdo má v kapse telefon. Zamysleme se, jestli nový telefon či počítač skutečně potřebujeme nebo se nás o tom snaží jen někdo přesvědčit. Jestli nám případný nákup dá křídla nebo naopak prohloubí naši závislost na někom třetím, komu budeme v budoucnu muset pěkně draze platit.